Włochy, Węgry i Chorwacja – ciekawe rozwiązania z tych krajów pokazujące wykorzystanie istniejących dróg i terenów atrakcyjnych turystycznie do organizacji szlaków rowerowych prezentowane były na grudniowym spotkaniu projektu EU-CYCLE.
Projekt realizuje Stowarzyszenie BOF wspólnie z partnerami europejskimi: West Pannon – lider (Węgry), ECF – European Cyclists Federation (Belgia), Region of Apulia (Włochy), Euregio Rhine-Waal (Niemcy). EU-CYCLE wart jest ponad 1 milion euro, współfinansowany jest ze środków Interreg Europe. Powstał w celu jak najlepszego wspierania dostępnych w Europie, innowacyjnych rozwiązań związanych z transportem rowerowym.
Podczas spotkania on-line 18 grudnia 2020 roku zaprezentowane zostały 3 dobre praktyki dotyczące turystyki rowerowej. Region Apulia z Włoch przedstawił trasę Akweduktu Apuliańskiego. To trasa o niezwykłych walorach krajobrazowych - biegnie wzdłuż jednego z największych działających akweduktów na świecie, o ponad 100-letniej historii. Trasa rowerowa została zbudowana na drodze serwisowej. Warto dodać, że droga serwisowa w dalszym ciągu pełni swoją funkcję na odcinkach przekształconych w ścieżkę rowerową. Obecnie wybudowano już 17 km ścieżki rowerowej, w przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie prac na kolejnych 8 kilometrach. Zaprezentowany odcinek został przygotowany do jazdy na rowerze dzięki inwestycjom infrastrukturalnym finansowanym przez Region Apulia ze środków własnych. Znajduje się on w Dolinie Itria, na obszarze wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO. To pierwsza „zielona droga” w regionie, trasa - od Caposele do Santa Maria di Leuca - została włączona do Krajowego Systemu Turystycznych Szlaków Rowerowych ustanowionego przez rząd w 2016 roku. Aqueduct Cycle Route to kontynuacja międzynarodowego projektu Cycle Route Network of the Mediterranean (Włochy, Grecja, Cypr, Malta). Inicjatywa innowacyjna w zakresie projektowania i budowy ścieżki rowerowej z dala od ruchu samochodowego i w środowisku naturalnym, przyciągnęła dużą uwagę opinii publicznej, instytucji i mediów, pokazując potrzebą koordynacji z lokalnym systemem transportu publicznego w południowych Włoszech.
Apulian good practice in cycle tourism
WestPannon z Węgier zaprezentowało Szlak Żelaznej Kurtyny wzdłuż trasy EuroVelo13 (https://en.eurovelo.com/ev13) . Jest to projekt obrazujący w jaki sposób regiony dotknięte przemianami mogą znaleźć szansę na wyjście z kryzysu po II wojnie światowej m.in. poprzez rozwój turystyki rowerowej. 15 organizacji partnerskich z Grecji i Słowacji zainicjowało działania zamierzające do połączenia sieci rowerowych wzdłuż Szlaku Żelaznej Kurtyny w regionach przygranicznych, a także promowania jazdy na rowerze jako środka zrównoważonego transportu. Jako pierwszy i kluczowy krok opracowano wspólne metodologie badania tras, określania najlepszych dostępnych szlaków, tworzenia planów działania dla każdego odcinka regionalnego i krajowego, a także przygotowania zrównoważonych ofert turystycznych i transportowych we współpracy z regionalnymi i lokalnymi dostawcami usług. Na austriacko-węgierskim odcinku początkowej trasy projektu przeprowadzono badania i oznakowano istniejące drogi (w tym połączenia kolejowe), zbadano nieoznakowane odcinki, oceniono możliwe trajektorie, uruchomiono organizację sieci usługodawców przyjaznych dla rowerzystów i rozpoczęto rozwój oferty zrównoważonej mobilności.
Od tego czasu, dzięki nowym projektom zrealizowanym w ciągu ostatnich kilku lat, rozwinięto m.in. ofertę turystyczną, stworzono lokalne miejsca pamięci o "żelaznej kurtynie", podjęto działania promocyjne obejmujące kampanie i imprezy promocyjne, oraz nową aplikację EuroVelo 13 - Iron Curtain Trail. Ponadto, dzięki pracy ECF (Europejskiej Federacji Rowerowej), szlak stał się integralną częścią inicjatywy European Green Belt, a także Europejskiej Sieci Szlaków Kulturalnych.
EroVelo 13
Spotkanie zakończyła wirtualna wizyta w Parku Narodowym Krka w Chorwacji. Ernst Fahrenkrug z ECF poinformował, że utworzono 14 nowych okrężnych tras rowerowych o łącznej długości 470 km, które wykorzystują istniejące drogi, trasy przeciwpożarowe, szlaki w parku narodowym i wokół niego, oferujące zupełnie inny sposób odkrywania parku. Przy okazji tego projektu zwrócono uwagę na kwestię oznakowania tras. Jest to doskonały przykład jak można zorganizować dostępność parku narodowego dla innej formy turystyki niż piesza.
Więcej szczegółów na stronie projektu EU CYCLE