Partnerzy projektu EU CYCLE rozpoczęli nowy rok 2021 od kolejnej wizyty studyjnej online, badając tym razem dobre praktyki w połączeniach miejsko-wiejskich. Oczywiście z powodu pandemii pozytywne przykłady rozwoju dróg rowerowych mogliśmy obserwować jedynie on-line.
EU-CYCLE to projekt realizowany przez Stowarzyszenie BOF wspólnie z partnerami europejskimi: West Pannon – lider (Węgry), ECF – European Cyclists Federation (Belgia), Region of Apulia (Włochy), Euregio Rhine-Waal (Niemcy). EU-CYCLE wart jest ponad 1 milion euro, współfinansowany jest ze środków Interreg Europe. Powstał w celu jak najlepszego wspierania dostępnych w Europie, innowacyjnych rozwiązań związanych z transportem rowerowym.
W dniu 19 stycznia uczestnicy projektu zatrzymali się podczas wirtualnej podróży na przystanek w Belgii, a konkretnie w prowincji Brabancja Flamandzka, by tam poznać sieci dróg rowerowych i autostrad. Mówiąc o autostradach rowerowych, Frederik Pousset, zajmujący się tam polityką mobilności, zdefiniował je jako wysokiej jakości funkcjonalne połączenia rowerowe, działające jak „kręgosłup sieci rowerowej”, łączące miasta, przedmieścia i obszary mieszkalne.
Uczestnicy spotkania przyjrzeli się bliżej autostradzie rowerowej F3 Leuven-Bruksela o długości 30 km, która powstawała wzdłuż kolei dużych prędkości. Początkowo trasa była dłuższa - ze względu na objazdy, ale podjęto inwestycje w celu przekształcenia jej w autostradę rowerową z najwyższej jakości skrzyżowaniami, zapewniającymi wygodę i bezpieczeństwo. Po przeprowadzeniu badań wzdłuż autostrady rowerowej F3 okazało się, że w porównaniu z 2012 roku, znacząco wzrosła ilość rowerów elektrycznych – z około 15% do prawie 40% w 2018 roku.
Dla niektórych regionów wiejskich, gdzie nie ma możliwości budowy autostrad rowerowych, rozwiązaniem są trasy, po których można płynnie jeździć rowerem, wykorzystując dostępną infrastrukturę.
Kolejną dobrą praktyką omawianą przez uczestników była transgraniczna droga rowerowa Europa-Radbahn, zaprezentowana przez Sina HOCH, koordynatora projektu w Euregio Rhine-Waal. To trasa rowerowa oddana do użytku w 2019 roku - po 3 latach budowy, między miastami Kleve w Niemczech i Nijmegen w Holandii . Ta autostrada rowerowa została zaplanowana z myślą o zwiększeniu udziału ruchu rowerowego wśród osób dojeżdżających do pracy i turystów w regionie. Wzdłuż tej drogi rowerzyści mają pierwszeństwo przed ruchem zmotoryzowanym, dzięki czujnikom na podczerwień. Tam, gdzie autostrada rowerowa przecina ulicę, czujniki sprawią, że sygnalizacja świetlna zmienia kolor na zielony, gdy zbliżają się rowerzyści. Wzdłuż trasy udostępniono również kilka miejsc postojowych z parkingami, stacjami ładowania rowerów elektrycznych i wypożyczalniami. Szczególny nacisk położono na odpowiednie oświetlenie w kluczowych punktach i skrzyżowaniach oraz na nawierzchnię przyjazną dla rowerzystów.
Podczas spotkania kontynuowano dyskusję na temat będącego na ukończeniu „Przewodnika po zintegrowanym planowaniu ruchu rowerowego”, którego głównym celem jest rozwój i lepsze finansowanie ruchu rowerowego z funduszy strukturalnych UE na lata 2021–2027. Fabian Küster, z Europejskiej Federacji Cyklistów, przedstawił krótką prezentację projektu przewodnika, który będzie zawierał m.in. zalecenia dotyczące bezpiecznej infrastruktury rowerowej, przykłady dobrych praktyk, szczegółowe korzyści z inwestycji rowerowych w Europie. Jest to zdecydowanie niezbędnik to prawidłowego zaplanowania przyszłych inwestycji rowerowych.