Za nami drugie Regionalne Forum Terytorialne (RFT). W spotkaniu z ramienia BOF udział wzięła dyrektor Biura Zarządu BOF Dorota Perło. Z powodu pandemii Forum odbywało się online.
Regionalne Forum Terytorialne to platforma dyskusji na temat rozwoju regionu. W jego skład wchodzą przedstawiciele wielu środowisk: przedsiębiorców, organizacji pozarządowych, uczelni, samorządów i administracji. Jego działanie wpisane jest w Strategię Rozwoju Województwa Podlaskiego 2030.
30 marca 2021 r. w trakcie RFT dyskutowano o nowych funduszach europejskich na budowę dróg, węzłów przesiadkowych, tras rowerowych. Kolejne omawiane dziedziny to inwestycje służące wzrostowi jakości edukacji i ochrony zdrowia, a także odnowa zabytków i rozwój turystyki. Przedstawione zostały dwa cele unijnej polityki: CP3 - Lepiej połączona Europa dzięki zwiększonej mobilności oraz CP4 - Europa o silniejszym wymiarze społecznym przez wdrażanie Europejskiego Filaru Praw Socjalnych.
Warto przypomnieć, że każdy region negocjuje z ministrem właściwym ds. rozwoju tzw. kontrakt programowy. Szczegóły dotyczące tego dokumentu są zawarte w art. 14 znowelizowanej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. W kontrakcie będą zawarte szczegóły dotyczące m.in.:
- maksymalnych kwot dofinansowania programu opracowanego przez zarząd województwa (nowa nazwa RPO to: Fundusze Europejskie dla Podlaskiego),
- kierunków i warunków wsparcia realizowanego w ramach programu oraz przedsięwzięć priorytetowych.
W trakcie negocjacji kontraktu można jeszcze zmienić linię demarkacyjną między poziomem krajowym a regionalnym, dlatego tak ważne jest, aby przesyłać obecnie informacje o potrzebach w tym zakresie.
Warunkiem wsparcia przez UE projektów w sektorze transportu jest kompleksowe zaplanowanie tych działań. Oznacza to konieczność aktualizacji Regionalnego Planu Transportowego. Od marca na zlecenie UMWP opracowywany jest „Regionalny Plan Transportowy Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027” - pierwszy projekt ma być dostępny już w maju 2021 r. Dodatkowo wkrótce rozpoczną się negocjacje programu FENIKS – Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (dawny POIŚ). Poza tym Biuro Zarządu Stowarzyszenia BOF przygotowuje Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego.
Podczas posiedzenia Regionalnego Forum Terytorialnego poinformowano, że realizacja projektów w tym zakresie ma zmniejszać dysproporcje w dostępności transportowej województw w Polsce, poprawiać efektywność systemów transportowych i zwiększać bezpieczeństwo. Zakładany jest wzrost udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich i towarowych, a także zmniejszenie energochłonności systemów transportowych oraz zwiększenie dostępności punktów czy węzłów transportowych dla osób o ograniczonej mobilności i z niepełnosprawnościami.
Warto tez przypomnieć, że cel, na który Unia Europejska planuje wydać najwięcej pieniędzy (co najmniej 30 procent całego przewidywanego budżetu polityki) to „bardziej przyjazna dla środowiska, niskoemisyjna Europa”. Oznacza to szersze wsparcie niż dotychczas inwestycji i działań związanych ochroną klimatu i środowiska.