Nawet 6 mld euro może trafić w Unii Europejskiej na inwestycje rowerowe w nowej perspektywie 2021-2027 - tak wynika z wyliczeń Europejskiej Federacji Rowerowej (ECF). Dla porównania w poprzednich latach były to kwoty: 700 mln euro (2007-2013) oraz 2 mld euro (2014-2020). To odpowiedź na pilną potrzebę przeciwdziałania niekorzystnym zmianom klimatycznym zapisana w Europejskim Zielonym Ładzie. Do tego dochodzi bezprecedensowa popularność ruchu rowerowego od czasu wybuchu pandemii COVID-19.
Doskonale w ten nurt wpisuje się realizowany przez Stowarzyszenie BOF, wspólnie z międzynarodowymi partnerami, projekt EU CYCLE. Efekt naszych prac to „PRZEWODNIK PO ZINTEGROWANYM PLANOWANIU NA RZECZ RUCHU ROWEROWEGO” (ang. Integrated Cycling Planning Guide).
Dokument został zaprezentowany w trakcie międzynarodowej konferencji Velo-city zorganizowanej we wrześniu br. w Lizbonie, poświęconej właśnie mobilności rowerowej.
Przewodnik zawiera przykłady dobrych praktyk europejskich inwestycji zrealizowanych w latach 2014-2020 oraz przydatne informacje niezbędne podczas planowania przyszłych inwestycji. Chcielibyśmy, aby ten dokument przyczynił się do lepszej jakości projektów w infrastrukturę rowerową w naszym regionie – mówi Adrian Kurza, koordynator projektu z ramienia BOF.
W rozdziale 3 Przewodnika przedstawiono znaczenie ruchu rowerowego w nowej perspektywie budżetowej, w 4. dokonano przeglądu ogólnych korzyści wynikających z inwestycji rowerowych. Następnie, opisano jak regulacje unijne przekładają się na konkretne inwestycje. W rozdziale 6 zarysowano przyjęte kryteria projektowania infrastruktury rowerowej i praktyki projektowe. W dokumencie opisano także kluczowe elementy rozwoju regionalnej sieci rowerowej. Rozdział 8 przedstawia bogaty zbiór inspirujących inwestycji zrealizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności. Na koniec, dokonano rejestru dobrych praktyk zawartych w dokumentach programowych krajów europejskich, którym udało się
pozyskać znaczące kwoty funduszy europejskich na inwestycje rowerowe w okresie finansowym 2014-2020.
Zachęcamy do pobrania dokumentu i stosowania dobrych praktyk.
„PRZEWODNIK PO ZINTEGROWANYM PLANOWANIU NA RZECZ RUCHU ROWEROWEGO”
Zapraszamy również na stronę internetową projektu EU CYCLE
EU CYCLE to projekt INTERREG, sfinansowany w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, którego celem jest budowanie potencjału władz regionalnych poprzez międzyregionalne uczenie się i planowanie działań, tak aby lepiej wykorzystywać fundusze UE przeznaczone na inwestycje rowerowe.