Intermodalność – to temat kolejnego międzyregionalnego spotkania w ramach projektu EU CYCLE, realizowanego wspólnie z partnerami z Węgier, Włoch, Niemiec i Belgii przez Stowarzyszenie BOF. Spotkanie odbyło się 28 maja 2021 na platformie ZOOM. W zdalnej wizycie studyjnej udział wzięli przedstawiciele organizacji uczestniczących w projekcie oraz lokalni interesariusze z poszczególnych regionów. Uczestnicy mogli poznać dobre praktyki dotyczące intermodalności transportu rowerowego w Europie .
Jako pierwszy głos zabrał przedstawiciel węgierskiej organizacji GYSEV Ltd., przedstawiając Usługi Bike + Ride w austriacko-węgierskim regionie przygranicznym. Linie kolejowe na omawianym terytorium obsługują obecnie pociągi elektryczne z niskimi podłogami, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie także rowerzystom, do tego w pociągach zarezerwowana jest specjalna duża przestrzeń do transportu rowerów. Perony na wszystkich stacjach zostały odnowione, m.in. by dopasować ich wysokość do niskopodłogowych pociągów. Na 39 stacjach utworzono bezpieczne przechowalnie rowerów, w których można wygodnie przetrzymywać ponad 1800 jednośladów. Ponadto zaoferowano wiele zniżek dla rowerzystów, dodatkowo ceny biletów zostały ustandaryzowane w promieniu 50 km.
Podczas spotkania zaprezentowana została koncepcja miasta Utrecht w Holandii. Mieszkańcy miejscowości bardzo chętnie korzystają z transportu kolejowego oraz rowerowego. Ponad 90% społeczeństwa posiada własny rower, a jednoślady wykorzystywane są w ponad połowie odbywanych podróży. Przedmiotem dumy miasta jest największy parking rowerowy na świecie. Parking czynny jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pojemność obiektu wynosi 12 500 rowerów. Specjalne znaki elektryczne informują użytkowników, na której ścieżce zaparkowali pojazd, aby mogli go łatwo odnaleźć.
Uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się z rozwojem intermodalności w Budapeszcie na Węgrzech. Do roku 2030 roku Budapeszt powinien stać się miastem, w którym 8- i 80-letnia osoba może bezpiecznie i wygodnie przemieszczać się pieszo i rowerem z każdego miejsca w dowolnym kierunku. Zaprojektowane zostały miejskie punkty mobilności, w których mieszkańcy mogą wypożyczać rowery oraz elektryczne samochody, skutery i hulajnogi. Węzły projektowane są według ściśle określonych pięciu zasad: sieć połączeń, widoczność, dostępność, bezpieczeństwo, oszczędność przestrzeni i zieleni.
Kolejnymi prelegentami byli Włosi. W pierwszej części wystąpienia zapoznali słuchaczy z Bezpłatnym transportem rowerowym w pociągach regionalnych w Apulii. Pomysł darmowych przejazdów został zrealizowany dzięki umowie podpisanej przez Rząd Regionalny w Apulii z pięcioma przedsiębiorstwami transportu kolejowego. Lokalne przedsiębiorstwa zostały zobowiązane do: zniesienia opłat za przewóz rowerów w pociągu, wyposażenia pociągów w przestrzenie przeznaczone do transportu rowerów oraz zapewnienia na stacjach możliwości łatwego dostania się na peron z rowerem. Kolejny wymóg to przechowalnie rowerów na stacjach oraz parkingi wokół (wzorowane na francuskich i szwajcarskich "Velostations"). Wprowadzenie darmowej usługi transportu rowerowego zostało bardzo pozytywnie przyjęte przez osoby dojeżdżające do pracy, przez mieszkańców, stowarzyszenia, czy organizatorów wycieczek rowerowych. Inicjatywa ta uznana została jako dobra praktyka przez inne regiony, które szybko ją powieliły. Co ciekawe utrzymywana jest przez lata, pomimo problemów budżetowych.
Przedstawiciele organizacji z Włoch, w ostatnim punkcie spotkania, omówili Pin Bike - narzędzie do certyfikacji i grywalizacji dla smart city. Opatentowany system certyfikacji ruchu rowerowego, jest praktyczny i niezawodny (nie da się go oszukać). Pozwala na monitorowanie miejskiego ruchu rowerowego i raportowanie, w jakie dni, gdzie i w jaki sposób użytkownicy zmierzają rowerem do pracy lub szkoły. Celem Pin Bike jest przyspieszenie przejścia na czystszą i bardziej zrównoważoną ekologicznie mobilność, poprzez zaangażowanie administracji publicznej, firm i obywateli. Użytkownicy rowerów mogą korzystać ze zniżek i bonusów udostępnionych przez gminę i zarządzanych za pośrednictwem platformy Pin Bike oraz wykorzystywać je w sklepach znajdujących się na obszarze miejskim (sklepy i sprzedawcy detaliczni mogą przyłączyć się do projektu za darmo). Podsumowując, Pin Bike w pełni wpisuje się w koncepcję inteligentnego miasta i pomaga władzom miejskim dostosować się do wytycznych UE w zakresie zarządzania publicznego.
Partnerzy projektu EU CYCLE dążą do osiągnięcia wspólnego celu - zmniejszenia niskiej emisji poprzez popularyzację transportu rowerowego.
Więcej informacji na stronie projektu